Érdekességek

 

Tucatnyi jó hír a dohányzást abbahagyóknak

  1. Öt perccel a cigarettázás abbhagyása után a szív oxigénnel való ellátottsága nő.
  2. Húsz perccel a cigarettázás abbahagyása után vérnyomása és pulzusa a normál szintre esik vissza.
  3. Nyolc órával a cigarettázás abbahagyása után vér szén-monoxid szintje lecsökken, oxigénszintje pedig emelkedik.
  4. Egy nappal a cigarettázás abbahagyása után lecsökken az esélye a szívinfarktusra.
  5. Két nappal a cigarettázás abbahagyása után az idegvégződései regenerálódnak, és újra fogja érezni az ízeket és szagokat.
  6. Három nappal a cigarettázás abbahagyása után könnyebb lesz a légvétel, tüdőkapacitása megnő.
  7. Két héttel a cigarettázás abbahagyása után vérkeringése helyreáll, kapacitása 20 %-kal növekszik, és könnyebb lesz a mozgás.
  8. Egy-kilenc hónappal a cigarettázás abbahagyása után a köhögés, az orrmelléküreg krónikus gyulladása, a fáradtság és a légszomj fokozatosan elmúlik. A légutak csillószőrei újra megnőnek, képesek lesznek kitisztítani a tüdőt, és csökkentik a fertőzés veszélyét.
  9. Kilenc hónap múlva egykori dohányzása már nem veszélyezteti születendő gyermeke egészségét.
  10. Egy év elteltével a dohányzásnak tulajdonítható szívbetegségek esélye felére csökken.
  11. Öt-tíz év elteltével az agyi érbetegségek valószínűsége visszaesik azoknak a szintjére, akik soha nem dohányoztak.
  12. Tíz év múlva esélye a tüdőrák kialakulására csak feleannyi, mint egy dohányosnak, és ez a kockázat napról napra csökken.

Ha szeretne leszokni a dohányzásról, és élvezni az ezzel járó előnyöket, segít Önnek a Szent Ferenc Kórház.
1021 Budapest, Széher út 73. Tel.: 392-8254

Fel

A mobiltelefon és az egészség

Helyzetismertetés

Jelenleg hazánkban mintegy 2.7millió mobil előfizető van, ez a lakosság 27%-a. A bázisállomások száma 3000 felett van.
Tekintetbe véve a mobiltelefon-használók nagy számát, még a csekély mértékben kedvezőtlen egészségügyi hatásoknak is komoly közegészségügyi hatása lehet.
Fontos, hogy a 800 és 1900 MHz közötti rádió-frekvenciás (RF) sugárzást, amely nem-ionizáló sugárzás, ne keverjük össze a nagyon erős élettani hatásokkal bíró ionizáló sugárzásokkal (röntgen- és gammasugárzás)!
A mobil kézi készülék és bázisállomások egymástól alapvetően eltérő expozíciós helyzetet hoznak létre. A mobiltelefon használóját érő RF sugárzás sokkal nagyobb, mint amely egy bázisállomás közelében élő személyt ér. Ugyanakkor, eltekintve a mobiltelefon által a közeli bázisállomással való kapcsolat fenntartása céljából időnként kibocsátott jeltől, a kézi készülék csak akkor bocsát tovább RF energiát, amikor beszélgetés zajlik, a bázisállomások azonban folyamatosan bocsátanak ki jelet.

Kézi készülék: A mobiltelefon teljesítménye igen kicsi, 0,2-0,6 watt. (a “walkie-talkie”-é pl.5 watt.) Az RF térerőssége (és így a használó expozíciója) a készüléktők való távolsággal rohamosan csökken. Ebből következik, hogy mikrofon és fejhallgató használata esetén, ha a mobiltelefon néhányszor tíz cm-re van a fejtől, az expozíció sokkal kisebb, mint ha a használó közvetlenül a fejéhez tartja a mobiltelefont.

Bázisállomás: A kiszolgálandó körzettől függően a teljesítménye néhány wattól száz wattig terjed. Az antennák kb. 25cm szélesek és egy méter hosszúak, a földtől 15-50m magasságban épülnek. Általában a földhöz viszonyítva lapos (kis nyílásszögű) és széles RF sugárnyalábot bocsátanak ki. A nyaláb lapossága miatt az expozíció közvetlenül az antenna alatt elenyésző. A tetőre erősített antennák esetében általában 2-5 m távolságban elhelyezett kerítés tartja távol az embereket attól a helytől, ahol a határértéket meghaladó a sugárzás.

Magyarországon a 4 méternél magasabb távközlési építmény engedély-köteles. A sugárzási határérték 6.63mW/cm2. Az OSSKI (Országos Sugárbiológiai és Sugáregészségügyi Kutató Intézet) mérései szerint a háztetőre telepített antennák alatt a lakásban 0.2mW/cm2 alatt van a sugárzás, tornyok esetében ott, ahol a nyaláb a földet éri, vagyis a legnagyobb az érték, 0.05mW/cm2.

A sugárzásmennyiség alacsony mértékét úgy lehet érzékeltetni, hogy pl. ha a bázisállomástól 10m-re a sugárzás 1egység, a mikrohullámú sütőtől 40cm-re 4egység, a mobiltelefontól 1cm-re 2000egység!

A pontos képhez azt is tudnunk kell, hogy környezetünkben számos egyéb mesterséges sugárforrás is van. Régóta kutatják a nagyfeszültségű távvezeték, a háztartási villanyvezeték, és a háztartási elektromos készülékek 50Hz-es, azaz kisfrekvenciás sugárzását is. A legtöbb szakértő nem tartja ezt károsnak, bár néhányan kimutattak egészségkárosodást.

Összefoglalás: Nincs különösebb bizonyíték arra, hogy a határérték alatti expozíció esetében biológiai hatások lennének. Ugyanakkor nem lehet kijelenteni teljes biztonsággal, hogy a RF sugárzás esetében kizárt akármilyen káros hatás. Ezért az e
e lővigyázatosság elvének alkalmazása a jogos hozzáállás.

Egészségügyi hatások

A RF tér behatol a szövetekbe, a mobiltelefonok esetében kb. 1cm-ig. A testben elnyelődik, és melegedést okoz. A test hőszabályozó folyamatai ezt a hőt elszállítják. A nemzetközileg elismert határértéken (a magyar határértékek jóval szigorúbbak a nemzetközieknél!) egy tudományos közlés sem mutatott ki káros hatást.
A fülhöz tartott, működő mobiltelefon sugárzásának kb. felét az agy elnyeli. Erre nézve világszerte jelentős kutatások folynak, ugyanis kézenfekvőnek látszik, hogy mivel az agy maga is elektromos jeleket és hullámokat bocsát ki, a hullámok közvetlen kölcsönhatásba kerülhetnek. Az eddigi eredmények szerencsére azt mutatják, hogy a rövid idejű hatások, ha kimutathatók is, összességében nem befolyásolják az agyműködést.
Agydaganatot előidéző vagy elősegítő hatást sem mutattak ki.
A kutatások azonban világosan mutatják, hogy a mobiltelefon vezetés közbeni használata (akár kézben, akár hangosítóval) esetén növekszik a baleset kockázata. Itt kell beszélni arról a jelenségről, hogy a személyautó maga is árnyékoló hatású, tehát a mobiltelefont nagyobb intenzitású sugárzásra készteti. Ráadásul az autó karosszériáján a sugárzás egy része visszaverődik, tovább növelve az expozíciót. A legjobb megoldás a külső antenna, ami nemcsak a jó vételt segíti elő, de ráadásul a kocsiszekrény árnyékoló hatása érvényesül a kívülről jövő sugárzással szemben.

Javaslatok

Az elővigyázatosság elve alapján a közönség és a gyártók önkéntesen törekedjenek a RF tér csökkentésére. A gyártók a készüléken jelöljék a sugárzásból a fejben elnyelődő teljesítményt.
A mobiltelefon-iparnak vissza kellene tartania magát attól, hogy elősegítse a mobiltelefonok gyermekek által történő használatát, hogy a legkisebb kockázatnak se legyenek kitéve.
A mobiltelefon-szolgáltatók használjanak lehetőség szerint közös tornyokat, és ahol ez lehetséges, tegyék lehetővé az egymás közti barangolást (roaming).
A mobiltelefon interferenciát létesíthet egyéb elektromos készülékekkel, ezért pl. szívritmus-szabályozótól min. 20cm-es távolságot kell tartani. (Ugyanígy a repülőgép navigációs rendszerét is zavarhatja!)
Az autóvezetők kerüljék vezetés közben a mobiltelefon használatát, mivel akár kézben tartva, akár hangosítóval használják, jól mérhetően nő a baleset kockázata!

Megjegyzés

A mobiltelefonra elhelyezett ún. “árnyékolók”-ról eltérő vélemények vannak. Megállapítható, hogy többségük nem teljesíti azt az árnyékoló hatást, amelyet a forgalmazók állítanak.
Magyarországon is megjelentek ezek a termékek, mindegyikük import. Az OSSKI munkatársai kidolgoztak egy eljárást a hatékonyság mérésére. A szabványosítással azonban még meg kell várni az EU normáinak kidolgozását.

Ez az összefoglaló a Foglalkozásegészségügyi szemle 2001/3. számában megjelent cikk alapján készült. A cikk a WHO (Egészségügyi Világszervezet) 2000. júniusában kiadott jelentése alapján készült, kiegészítve a magyar helyzettel.

Fel

A testmozgási kedv fenntartása

A testmozgás hatásos gyógymód. Rendszeres edzéstervet követni azonban — bármilyen nyomós érvek szólnak is a sportolás mellett- nem mindig könnyű. A kifogások olykor hihetőek (“én ezt nagyon unom”), máskor teljesen abszurdak (“képtelen vagyok rá”). Vannak elfoglalt emberek, akiknek nincs idejük sportolni, de akadnak olyanok is, akiknek lenne, csak tagadják.
Van-e mód arra, hogy minden nehézséggel dacolva, tartsuk magunkat az előírt edzésprogramhoz?
Igenis van! Kezdjük azzal, hogy újra végiggondoljuk, amit a testmozgásról tudunk.

Hogyan határozhatjuk meg a testmozgás fogalmát?

Régebben a testmozgást olyan fizikai cselekvésként határozták meg, amelynek jelentős légzésfokozó hatása van. E meghatározás alapján csak olyan tevékenységek jöttek számításba, mint a kocogás, úszás, kerékpározás, lépcsőjárás és más hasonlók. Ha ezeket valaki nem kedveli, magára vessen — mondták. A táncot, a kertészkedést és a kisebb erőfeszítéssel járó sportokat nem tekintették hasznosnak, mert azok az erőnlét javítására nem alkalmasak.
Ma már tudományosan bizonyított tény, hogy a mérsékelt testmozgás is igen hasznos a megfelelő testsúly elérése, az általános egészségi állapot javítása és a stressz csökkentése szempontjából. Ugyanakkor egyre nagyobb hangsúlyt kap maga a testmozgási folyamat is, vagyis hogy naponta végezzünk valamiféle mozgást, függetlenül attól, hogy az mennyire fejleszti az állóképességet.

Hogyan tarthatjuk fenn a késztetést?

Rendszeressé tétel. Egy új szokás rögzülése hosszú hetekig tart. Minél elszántabbak vagyunk a kezdeti időszakban, később annál tartósabb lesz a kialakult szokás.

Beiktatás a napirendbe. Előre ütemezzük be minden napra a testmozgást, és ettől a menetrendtől semmiképp se térjünk el. A másik módszer, vagyis, hogy “megpróbálunk rá valamikor időt szakítani”, nem szokott beválni. A legjobb időpont az, ami a legkényelmesebb. Ha valaki “reggeli típus”, de reggel mér e nélkül is sok tennivalója van, válasszon másik napszakot.

Türelem, rugalmasság. Egyes napokon több kedvet érzünk a testmozgáshoz, vagy több időnk van rá, mint máskor. Ilyenkor teljesítsünk többet. Ha a tervezett edzésmennyiség túl soknak tűnik, beérhetjük kevesebbel. Ha betegség, sérülés vagy időhiány miatt egy ideig lemondtunk a testmozgásról, később lelkiismeretfurdalás nélkül kezdjük újra. Egy kis kihagyástól még nem dől össze a világ.

Örömmel, szórakozva. Olyan körülményeket válasszunk, amelyek között a testmozgás élvezetet jelent. Például szobakerékpározás közben lehet olvasni, TV-t nézni, zenét hallgatni.

Csak amíg jólesik. Rendszeres testmozgás közben a szervezet időnként megmakacsolja magát. Vegyük komolyan ezeket e jelzéseket. Lehet, hogy túl sokat teljesítettünk, ami csökkentheti az eltökéltséget, és végül a testmozgás abbahagyásához vezet. Válasszunk kevésbé megterhelő edzést, vagy tartsunk egy kis szünetet. A lazítás után újult erővel és elszántsággal kezdhetjük újra az edzést.

A testmozgás még nem minden. A testmozgás mellett arra is ügyeljünk, hogy étrendünk kiegyensúlyozott legyen, kevés zsiradékot tartalmazzon. Nagyon fontos a jó alvás, és az egészségre ártalmas szokások, mindenekelőtt a dohányzás elhagyása.

A testedzés módja és a személyiség.

Nagyon megkönnyíti az ember dolgát, ha ismeri önmagát, és személyiségének megfelelő testmozgást választ.

Sikerorintált:Válasszon olyan sportot, amiben kiélheti vetélkedő hajlamát, pl. teniszt, kosárlabdát, labdarúgást!

Játékos kedvű: Táncoljon (mindegy, hogy mit), korcsolyázzon, görkorcsolyázzon!

Dolgos, tevékeny: Az elvégzendő munka jó testedzés is lehet. Ilyen a fűnyírás, kertészkedés, asztalosmunka, autómosás.

Magának való, befelé forduló:
Végezze a testedzést otthonában, járjon le a legközelebbi parkba, túrázzon, jógázzon, vagy válasszon valamilyen küzdősportot!

Társaságkedvelő: Vegyen részt csoportos kiránduláson, kerékpártúrán!

Tejesítményorientált: Válassza az állóképesség növelésének hagyományos módjai!: Fusson egyre gyorsabban, egyre hosszabb távot, emeljen egyre nagyobb súlyokat!

Megrögzött fotellakó: Határozza el, hogy mindennap végez valamilyen mozgást, még ha csak keveset is —például menjen fel a lépcsőn három emeletet, sétáljon el a közeli boltba! Építsen sikereire!

Fel

 

Fel